top of page
ONTWIKKELINGSSTIMULATIE
bij baby's en jonge kinderen
Van bij de geboorte leert een kind stap voor stap heel wat sociale, cognitieve, emotionele en motorische vaardigheden en bereikt hij in zijn eerste levensjaar al heel wat van deze ontwikkelingsmijlpalen. Een ontwikkelingsmijlpaal is het moment waarop een kind een vaardigheid voor het eerst onder de knie krijgt, denk hierbij aan een sociale glimlach, reiken naar een voorwerp of leren kruipen. Bij kinderen verloopt het verwerven van deze vaardigheden vaak in een gelijkaardige volgorde. Zo leert een kind eerst zijn hoofd optillen, dan rollen van buik naar rug en nadien van rug naar buik om later over te gaan naar tijgeren, kruipen, zich rechttrekken, staan en stappen.
Bij een aantal kinderen is het verwerven van deze vaardigheden echter minder vanzelfsprekend. We spreken dan van een vertraagde of variante ontwikkeling. Op motorisch vlak bereikt het kind de motorische mijlpalen zoals omrollen, zitten, kruipen, stappen of grijpen op latere leeftijd of niet. Mogelijke oorzaken hiervoor kunnen orthopedische of neurologische problemen zijn, maar ook een onvoldoende bewegingsdrang, poepschuiven of de aanwezigheid van een voorkeurshouding. Dit laatste wil zeggen dat je kleintje zijn hoofd veel vaker naar één zijde draait. Dit kan op jonge leeftijd resulteren in de afplatting van de schedel of een plagiocephalie maar is mits een vroege begeleiding goed te verhelpen.
Uw kinderarts of huisarts zal in dat geval een voorschrift meegeven voor kinesitherapie. De ontwikkelingsbegeleiding en stimulatie bij baby’s en jonge kinderen richt zich specifiek op deze vroege motorische ontwikkeling. Door diverse bewegingen en houdingen uit te lokken helpen we de kinderen op een speelse manier op weg naar hun eerste motorische mijlpalen. Het belangrijkste onderdeel bij deze therapie is uitgebreid advies voor de ouders. Hoe kunnen u als ouder thuis de ontwikkeling van uw kindje ondersteunen en stimuleren?
Voor wie kan ontwikkelingsstimulatie aangeraden zijn?
Bij prematuur geboren kinderen
Bij kinderen met een asymmetrische ontwikkeling zoals een voorkeurshouding, torticollis of plagiocephalie.
Bij een variante ontwikkeling zoals poepschuiven als het kind hier niet kan uit komen.
Bij tenenlopen
Bij een lage tonus van de romp (hypotonie) of de drang om steeds te strekken (extensiedrang)
Bij klompvoetjes
Bij een weinig gevarieerd bewegingspatroon
Bij kinderen die de motorische mijlpalen vertraagd bereiken: nog niet kunnen zitten op 10 maanden of nog niet alleen kunnen stappen op 18 maanden.
Bij kinderen met een heupdysplasie
...
Maakt u zich als ouder ongerust over de ontwikkeling van uw kind? Neem dan contact op met uw huisarts, kinderarts of onze praktijk!
Wat kan u verwachten van de behandeling?
Bij het intakegesprek worden er eerst een aantal relevante administratieve vragen met u overlopen, waarna de therapeut bij uw kindje de vaardigheden die hij of zij al onder de knie heeft tracht uit te lokken. Op basis van wat uw kind op dat moment kan, wordt er verder gebouwd en trachten we de normale ontwikkeling zoveel als mogelijk te stimuleren. Tijdens de therapie zal uw therapeut vooral veel praktische tips meegeven hoe u thuis de ontwikkeling van uw zoon of dochter kan stimuleren en kan u deze vaardigheden ook zelf samen met uw therapeut uitvoeren.
bottom of page